Totális hatalomátvételre készül a Facebook

Megszokott a koreográfia a Facebook szokásos éves fejlesztői konferenciáján, az F8-on. Az alapító Mark Zuckerberg kiáll a színpadra és egyre sokasodó számú követőről beszél. Idén azt mondhatta el, hogy a WhatsApp és a Groups 700-700 millió felhasználóval bír, a Messenger 600-zal, az Instagram 300-zal, míg a vezérhajó, a Facebook-app 1,4 milliárddal. És számos újdonságról is szólt.

 

Az újdonságok sorában az elsők között kell említeni, hogy a 600 millió ember által aktívan használt Messenger egyszerű üzenetküldőből platformmá nemesedik. A videó és a hanghívás beépítésén túl például pénzt küldhetnek – igaz, eleinte csak Amerikában, de hamarosan nálunk is –, de lesz időjárás-jelentés, az üzeneteket animációkkal helyettesíthetik.

 

Jó sok pénzt hozhat, hogy új lehetőségként az online boltok beépíthetik a Messenger-modult az oldalukba, és aztán ezen keresztül kommunikálhatnak a vásárlókkal. Visszaigazolhatják a rendelést, vagy információt adhatnak a kiszállítás idejéről. Sőt, az ügyfelek nemcsak követhetik a megrendelést, hanem alakíthatják is: a Messengerből módosíthatják a portékák listáját, kapcsolatba léphetnek a cégek ügyfélszolgálatával. A szolgáltatók így gyors és a korábbinál hatékonyabb kommunikációt folytathatnak ügyfeleikkel – mégpedig ott, ahol a kuncsaftok többsége általában elérhető, a Facebookon.

 

A Messenger platformon közel félszáz szolgáltatás lesz, ezek egyike egy teljes egészében magyar fejlesztés, a ClipDis. A budapesti illetékességű, alig két éve alakult start-up csapat alkalmazásának lényege, hogy a beírt üzenet szavait különböző ismert mozifilmekből kivágja, majd egy videóvá illeszti össze, így előfordulhat, hogy a kedvesünknek küldött „I love you" üzenetben az egyik szót Leonardo DiCaprio, a másikat George Clooney mondja. Így az üzenet egyszerre vicces, szórakoztató és mégis személyes.

Zuckerberg célja a Messengerrel egyértelmű: sokkal inkább egy operációs rendszerhez, s nem egy felturbózott applikációhoz hasonlítson. Minden játék és szórakozás, pénzforgalmi szolgáltatás és üzleti tranzakció egyaránt működjön egy mobilon. A Messenger különleges helyzetét az magyarázza, hogy lenyűgöző ütemben növekszik a felhasználói bázisa. Tavaly 50 százalékos volt a bővülés, miközben a Facebook maga 23 százalékkal nőtt a GlobalWebIndex piackutató cég szerint.

A ClipDis alkalmazás tavaly szeptemberben jelent meg az App Store-ban, de magyar felhasználók körében kevéssé ismert. Nem is csoda – magyarázza a jelenséget a media20.blog.hu –, hiszen a fejlesztők rögtön a nemzetközi piacokat célozták meg, így például eleve csak angol szavak beírásával működik a ma már a Google Playben is megtalálható app. (A Messengerbe történő integrálás minden bizonnyal nagy lökést ad az alkalmazás terjedésének, amelyben jelenleg 50 ezer szó vagy kifejezés található, de a készlet folyamatosan bővül. ) A cég annyira új, hogy facebookos oldalukat háromszáznál kevesebben lájkolták. Eddig.

A másik nagy újdonság, hogy a Facebook hírfolyama hamarosan egyedi, gömbpanorámás videót is le tud játszani. Ez olyan videó, amelyben a néző lejátszás közben is módosíthatja a látószöget, köszönhetően az eredetileg 360 fokos felvételnek. (Ez olyan, mint a Google Maps utcanézete, ahol 360 fokban körbeforoghatunk, csak mozgóképes változatban.) A szolgáltatás teljes élvezetéhez persze VR-szemüvegre/sisakra lesz szükség, mondjuk egy Oculus Riftre, amit kétmilliárd dollárért vásárolt fel tavaly a Facebook – hívta fel a figyelmet egy érdekes összefüggésre az Index. Akkor mindenki hülyének nézte a céget, most az összes konkurens VR-technológiát fejleszt, próbálja ledolgozni a lemaradását.

 

A különböző fejlesztési irányok ismeretében a szakértők szerint a Facebook célja egyértelmű: mindent megtehessen az ember a Facebookon, amire az internet elvileg lehetőséget nyújt. Hírek olvasása, tájékozódás, kapcsolattartás, levelezés, vásárlás, szórakozás, zenehallgatás, játék – minden elérhető legyen a Facebookon belülről is.

Ha ez az elképzelés megvalósul, a Facebook megkerülhetetlen tényező lesz, egyre nehezebb, és egyre inkább értelmetlen kihagyni az online életünkből. De amilyen logikus, olyan veszélyes is, ha az ember mindent egyetlen helyről kap meg. Ahogy a Forbes írja, a Facebook már nem egy cég, hanem egy „óriáskalmár”, amely mindent át akar ölelni a karjaival, amit az interneten csinálunk.


2015. április 08.

 

Megosztás
 
.
 
 

Paleo Baross Cukrászda
Hirdetés
Árfolyamok


 

 

         
         
         

Főoldal - Apróhirdetés - Keresés az aprókban - Regisztráció és apróhirdetési szabályzat - Gyik - Impresszum - Linkcsere - Kapcsolat - Oldaltérkép

© Copyright 2009 - 2017 webilium. Powered by Fotonweb